Pokolenie Stalowowolskie

Posted on Updated on

Najnowsza publikacja Fundacji  „Musica Pro Bono”  zawierająca wszystkie utwory kameralne kompozytorów tzw. Pokolenia Stalowowolskiego, tj. Eugeniusza Knapika, Aleksandra Lasonia i Andrzeja Krzanowskiego. Ukazuje się w 60-tą rocznicę ich urodzin, z okazji Festiwalu Kwartet Śląski i jego goście.  Wydawnictwo powstało dzięki wsparciu finansowemu Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, Firmie PRO NOVUM, Miastu Katowice. Partnerem wydawnictwa jest Polskie Radio Katowice, które od założenia Kwartetu Śląskiego rejestrowało jego najważniejsze prawykonania i wykonania.

We wstępie do wydawnictwa pisze Andrzej Chłopecki: „Przedstawiany tu fonograficzny monument, składający się z sześciu płyt kompaktowych, jest monografią twórczości na kwartet smyczkowy oraz utworów z kwartetem w roli głównej szczególnej w polskiej historii muzyki i wciąż w niej obecnej w kształtowaniu oblicza tej muzyki dziś trójki kompozytorów wywodzących się z Katowic, kończących kompozytorskie studia w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w połowie lat siedemdziesiątych w czasie, gdy rektorem Uczelni był Henryk Mikołaj Górecki. W opisie tych kompozytorów niejednokrotnie podkreślano ich katowickość, określani są mianem „rocznika 1951” od wspólnej daty urodzin i mianem „pokolenia stalowowolskiego” od istniejącego w drugiej połowie lat siedemdziesiątych festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” (1975-1980) w Stalowej Woli, na którym miały miejsce szersze prezentacje ich muzyki, gdzie odbywały się m.in. w ramach koncertów monograficznych prawykonania ich utworów, często przez Festiwal zamawianych, często mu dedykowanych. Druga połowa lat siedemdziesiątych jest czasem, gdy do trójki tych kompozytorów zaczyna się odnosić pojęcie „pokolenia”, wyodrębniając ich nie tylko spośród generacji starszych, ale też i z grona ich rówieśników. Choć prawykonania ich młodzieńczych utworów wcześniej pojawiły się sporadycznie na koncertach innych festiwali, to właśnie festiwal w Stalowej Woli skierował na nich bardzo silny reflektor recepcji i krytycznej refleksji, skutkując prezentacjami ich muzyki podczas słynnych „Spotkań Muzycznych” (1976-1981) w Baranowie Sandomierskim, wykonaniami w programach festiwalu „Warszawska Jesień” oraz nagraniami archiwalnymi dla potrzeb Polskiego Radia i audycjami im poświęconymi…….  Osiemnaście utworów napisanych w latach 1973-2007: siedem Andrzeja Krzanowskiego z lat 1973-1988 o czasie trwania około 170 minut, dziesięć Aleksandra Lasonia z lat 1980-2007 o czasie trwania analogicznym i jeden Eugeniusza Knapika z 1980 roku, trwający niespełna 25 minut. Kwartetowa kolekcja pokolenia – bogata ilościowo i jakościowo w odniesieniu do twórczości Krzanowskiego i Lasonia, niekoniecznie ilościowo, ale przecież jakościowo, a jakże, w odniesieniu do twórczości Knapika (Witold Lutosławski także napisał tylko jeden kwartet smyczkowy, o jakże istotnym znaczeniu – czy Eugeniusz Knapik napisze następny? – to jest pytanie póki co bez odpowiedzi). Twórczość kwartetowa tych trzech kompozytorów głęboko zanurzona jest w ich katalogu utworów kameralnych, co nie znaczy, by tą domeną twórczości stawiali linię mianownika, szczególnie ich twórczość wyróżniającą. Jest więc ważna, istotna, intrygująca, ale niekoniecznie wiodąca.”

Partnerzy wydawnictwa Prezes Radia Katowice Henryk Grzonka i prezes fundacji Grzegorz Zmuda
Nowe wydawnictwo
Podziekowanie dla sponsora wydawnictwa prezesa Jerzego Trzeszczyńskiego z firmy Pro Novum


 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s